Den 18 november 2024 meddelade den italienska konkurrensmyndigheten (AGCM) att de inlett en utredning av MSCdotterbolag Shipping Agencies Services (SAS) förvärv av 49% av det italienska färjebolaget Moby. Utredningen syftar till att undersöka om affären kan leda till konkurrensbegränsningar på färjerutter mellan det italienska fastlandet och större öar som Sardinien och Sicilien.
Bakgrund till förvärvet
MSC, genom sitt dotterbolag SAS, förvärvade en betydande andel i Moby för att stärka sin position på den italienska färjemarknaden. Moby, som är majoritetsägt av Onorato Armatori-gruppen, har länge varit en nyckelaktör inom passagerar- och godstransporter till och från Italiens större öar.
Konkurrensmässiga farhågor
AGCM uttrycker oro över att förvärvet kan minska konkurrensen på marknaden, särskilt eftersom Moby och MSCandra dotterbolag, Grandi Navi Veloci (GNV), redan dominerar flera rutter. Marknaden beskrivs som ”högkoncentrerad” med betydande inträdesbarriärer, vilket kan påverka priser och tjänstekvalitet negativt för konsumenterna.
Finansiella transaktioner under granskning
Utöver aktieförvärvet granskar AGCM även ett lån på 243 miljoner euro som SAS beviljade Moby under 2023. Myndigheten undersöker om denna finansiering kan ha påverkat konkurrensdynamiken på marknaden.
Inspektioner och företagens respons
I samband med utredningen genomförde AGCM, med stöd av den italienska finanspolisen, inspektioner på de berörda företagens kontor. GNV har uppgett att de samarbetar fullt ut under inspektionerna, medan SAS och Moby ännu inte har kommenterat situationen.
Detta skrivs i medierna: