Den 17 oktober 2024 meddelade Storbritanniens transportminister, Mike Kane, att landet kommer att etablera världens första ”gröna sjöfartskorridorer” mellan Storbritannien och flera europeiska destinationer, inklusive Amsterdam, Oslo, Köpenhamn och Dublin. Dessa korridorer är avsedda för fartyg med nollutsläpp och syftar till att främja hållbar sjöfart och minska koldioxidutsläppen inom sektorn.
Finansiering och projekt
För att stödja utvecklingen av dessa gröna rutter har den brittiska regeringen avsatt upp till 9 miljoner pund. Bland de projekt som får finansiering finns rutter från Port of Tyne till Port of IJmuiden i Nederländerna samt från Port of Holyhead till Port of Dublin. Dessutom planeras gröna sjöfartskorridorer från Storbritannien till Norge och Danmark, där ledande organisationer för dessa initiativ snart kommer att tillkännages.
Syfte och förväntade effekter
Initiativet syftar till att påskynda övergången till hållbara bränslen inom sjöfarten och skapa gröna arbetstillfällen för framtiden. Genom att etablera dessa korridorer hoppas man kunna minska koldioxidutsläppen avsevärt och främja användningen av innovativa teknologier inom sektorn. Detta är en del av Storbritanniens bredare strategi att bli en ledande aktör inom grön energi och hållbarhet.
Internationellt samarbete
Storbritannien ledde utvecklingen av gröna korridorer genom lanseringen av Clydebankdeklarationen vid COP26. Genom att samarbeta med europeiska länder och hamnar strävar man efter att skapa en mer hållbar och miljövänlig sjöfartsindustri. Dessa korridorer förväntas också fungera som förebilder för liknande initiativ globalt.
Detta skrivs i medierna:
- Passengers to enjoy cleaner travel between UK and Europe – GOV.UK
- Green shipping corridor between UK and Europe gets big push – Shipping Telegraph
- UK Pursues Clean Shipping with EU Through Green Corridors – The Maritime Executive
- UK announces new green shipping corridors with Europe – Ship Technology