BIMCO, världens största internationella sjöfartsorganisation, har nyligen lanserat en ny standardklausul för att hjälpa sjöfartsindustrin att följa de allt strängare bränslereglerna från Europeiska unionen (EU) och Internationella sjöfartsorganisationen (IMO). Denna klausul är utformad för att vara tillämplig i olika scenarier och kommersiella relationer inom sjöfarten.

Den nya klausulen syftar till att underlätta för rederier och charterbolag att uppfylla kraven i EU:s FuelEU Maritime-förordning, som träder i kraft den 1 januari 2025. Förordningen ställer krav på minskad växthusgasintensitet för energi som används ombord på fartyg och uppmuntrar användning av landbaserad elförsörjning eller nollutsläppsteknik när fartygen ligger i hamn. Klausulen klargör ansvaret mellan fartygsägare och befraktare när det gäller bränsleinköp och efterlevnad av regleringen.

BIMCO har också erkänt behovet av att beakta rollen för fartygsoperatörer med införandet av FuelEU Maritime. En särskild underkommitté har därför tillsatts för att påskynda arbetet med att utarbeta en FuelEU Maritime-klausul för SHIPMAN, som reglerar det avtalsmässiga förhållandet mellan fartygsoperatörer och fartygsägare. Båda underkommittéerna arbetar med målet att ha de två klausulerna redo för antagande senare i år.

Genom att införa denna nya klausul visar BIMCO sitt engagemang för att stödja sjöfartsindustrin i övergången till mer hållbara bränslen och att säkerställa efterlevnad av internationella och regionala regleringar. Detta initiativ underlättar för industrin att anpassa sig till de kommande förändringarna och främjar en enhetlig strategi för att möta de nya kraven.

Detta skrivs i medierna: