På Finnlines nya fartyg, Finnsirius och Finncanopus, som trafikerar rutten Nådendal–Långnäs–Kapellskär, har över tusen vilotidsbrott rapporterats. Detta avslöjar Svenska Yle i en granskning som lyfter fram allvarliga brister i efterlevnaden av internationella regler för arbets- och vilotider till sjöss.


Vilotidsbrott och säkerhetsrisker

Vilotidsbrott innebär att besättningsmedlemmar arbetar längre timmar än vad som tillåts enligt regler fastställda av International Maritime Organization (IMO) och andra internationella sjöfartsmyndigheter. Syftet med dessa regler är att garantera säkerheten ombord och säkerställa att besättningen får tillräckligt med vila för att kunna utföra sina arbetsuppgifter säkert.

Enligt rapporten från Svenska Yle upptäcktes överträdelserna vid inspektioner som genomfördes av sjöfartsmyndigheter. Överträdelserna uppges gälla systematiska brister i schemaläggningen ombord på fartygen, där bemanningen inte räcker till för att täcka arbetsbelastningen utan att bryta mot vilotidsreglerna.


Rederiets svar

Finnlines har erkänt problemet och meddelar att de arbetar för att förbättra sina rutiner och säkerställa att vilotidsreglerna följs. I ett uttalande framhåller företaget att de håller på att anpassa schemaläggningen och överväger att förstärka bemanningen för att lösa situationen.

Rederiet har också poängterat att de nya fartygen, som introducerades under 2023, har inneburit logistiska och operativa utmaningar. De arbetar nu tillsammans med berörda myndigheter för att säkerställa att alla regler efterlevs.


Myndigheternas åtgärder

Sjöfartsmyndigheterna i Finland har tagit övervakningen på allvar och kräver att Finnlines genomför snabba förbättringar. De har betonat att fortsatt bristande efterlevnad kan leda till sanktioner och eventuellt begränsningar i fartygens drift.


En bransch i förändring

Händelsen har väckt frågor om arbetsförhållanden inom sjöfarten. Trots framsteg inom hållbarhet och miljöteknik, som Finnlines lyft fram med sina nya fartyg, kvarstår utmaningar när det gäller bemanning och arbetsmiljö. Kritiker menar att rederier ofta prioriterar kostnadseffektivitet framför personalens välbefinnande, vilket kan leda till säkerhetsrisker för både besättning och passagerare.


Detta skrivs i medierna: